23948sdkhjf

Føtex hjælper kunder med boykot: Konkurrenter følger ikke trop

Salling Group vil markere europæiske varer i butikkerne. Tiltaget kommer efter bevægelse for at boykotte USA

Torsdag meddelte dagligvarekoncernen Salling Group, at den kommer til at gøre det nemmere for danske forbrugere at udvælge europæiske varer i Bilka, Føtex og Netto.

Det er imidlertid ikke et tiltag, som konkurrenterne Coop, Rema og Dagrofa kommer til at følge. Det meddeler de alle i skriftlige svar til Ritzau.

- I Dagrofas kæder fremhæver vi mange danske varer. På samme måde fremhæver vi økologi, nøglehulsmærkede, Fairtrade og lignende for at kunne vejlede kunderne bedst muligt, siger koncernens kommunikationsdirektør, Morten Vestberg.

- For nu er vi godt tilfredse med det og har ikke planer om yderligere

Salling Groups tiltag er resultatet af en række henvendelser fra kunder. Det fortalte koncernens topchef, Anders Hagh, på LinkedIn torsdag.

Ønsket om at boykotte eksempelvis amerikanske varer har tilsyneladende vundet udbredelse i den danske befolkning de seneste dage.

Flere medier har således berettet om både kunder og butikker, der har oplevet tendensen.

Beslutningen fra Salling Group kom, samme dag som Facebook-gruppen "Boykot varer fra USA" nåede 29.000 medlemmer. Det var 18.000 flere end fem dage forinden.

Fredag er medlemstallet steget til 36.000.

Gruppen er sat i verden for at bakke op om et boykot af amerikanske varer som følge af USA's præsident Donald Trumps ønske om en handelskrig med Europa.

Ligesom hos Dagrofa lægger Coops butikker også særlig vægt på danske varer. Det siger Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop, i et skriftlig svar.

- Derudover kigger vi ind i, hvad der er teknisk muligt for os at markere, så kunder let kan orientere sig om oprindelsen af vores varer. Og dermed også om de er europæiske eller ej.

Rema oplyser, at man som udgangspunkt kan se på butikkens varer, hvem leverandøren af det pågældende produkt er.

Derudover har kæden ikke planer om yderligere tiltag for nu, og den har heller ikke oplevet at få henvendelser fra kunderne.

- Men det er naturligvis et område, vi følger løbende, lyder det i en mail.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047